De Omswaai
  • 26062017Teamhorsthuis_JHO9016.jpg

    Wij bieden een veilig en aangenaam thuis bij onvoorziene omstandigheden

  • 26062017Teamhorsthuis_JHO8666.jpg

    Laagdrempelig delen van onze kennis met direct betrokkenen

  • 26062017Teamhorsthuis_JHO8879.jpg

    Samen werken we aan stabiliteit en ontplooiing in een rustgevende omgeving

Specialistisch Ambulant Team

Het SPAT – specialistisch ambulant team – vervult vanuit kliniek De Omswaai binnen én buiten Talant een grote behoefte. Zitten begeleiders op woonlocaties met de handen in het haar bij crisisgevallen? Dan kunnen ze het SPAT inschakelen om de situatie een andere wending te geven. Het effect: cliëntopnames in de kliniek kunnen korter of zijn zelfs niet meer nodig.

SPAT prikkelt teams tot nieuwe inzichten:

 

‘Vanuit ander perspectief kijken naar interacties’

Bij sommige spelprogramma’s mogen kandidaten een hulplijn inschakelen als ze het zelf even niet (zeker) weten. Het specialistisch ambulant team (SPAT) van Talant geeft teams in de zorg de mogelijkheid om ook soort een hulplijn in te zetten. Want soms heb je de frisse blik nodig van een vakgenoot die meekijkt, meedenkt en prikkelt tot creatieve oplossingen.

‘Wij gingen door de inzet van het SPAT met andere ogen kijken naar een cliënt waar we zelf niet zo goed raad mee wisten’, vertelt Tjitske Plaizier, die bij JP van den Bent locatiecoördinator is van het kortverblijfhuis in Ureterp. ‘Dit meisje kwam na escalatie elders bij ons terecht, maar ook wij hadden moeite te ontdekken waar zij baat bij had. Zo ontstond de behoefte om iemand te laten meekijken. Wat zou een buitenstaander met expertise opvallen? Wat konden wij anders doen om van betekenis te zijn voor deze cliënt? Vanuit die vragen hebben wij via ons netwerk het SPAT ingeschakeld.’

 

Gelijkwaardig contact

Plaizier kijkt positief terug op de betrokkenheid van het SPAT. ‘We waren blij met de korte lijnen en het gelijkwaardige contact. Nergens veroordelend of vanuit een wij-weten-het-wel-houding, maar juist vanuit samenwerking en bewustwording heel open zoekend naar wat werkt. Grote kracht bleek de combinatie van kennis, ervaring én een frisse blik. Wat wij zelf niet meer zien, valt een ander op. Door het SPAT keken we veel meer voorbij de diagnose en het beladen verleden van deze cliënt. Door focus op het meisje zelf en haar positieve punten, werden wij geprikkeld om haar wat meer uit te dagen. Dat leidde tot succeservaringen en een cliënt die beter in haar vel zat.’

 

Ander perspectief

‘Wij worden heel blij als we begeleiders en hun cliënten verder kunnen helpen’, zegt Irene Hoekstra, projectleider van het SPAT. ‘Wij zijn er ter ondersteuning van vakmensen op momenten dat ze het nodig hebben. De aanleiding kan een (bijna) crisis zijn, om opname te voorkomen, maar zo lang hoeven ze niet te wachten om ons in te schakelen. We zijn juist ook inzetbaar vóórdat situaties mogelijk uit de hand lopen. Bijvoorbeeld om eens vanuit een ander perspectief te kijken naar interacties; zowel met cliënten als onderling binnen het team. Vaak wil iedereen het beste, maar loopt het in de waan van de dag toch anders. Zo ontstaan soms patronen die lastig zijn te doorbreken of situaties die op scherp komen te staan.’

 

Vragen stellen

Anja van Wieren is één van de SPAT-professionals die flexibele ondersteuning biedt binnen de eigen leefomgeving van cliënten. ‘Vaak brengt het al veel om observaties te doen en bevindingen terug te geven aan de begeleiders. Zij verstaan hun vak uitstekend en kennen de cliënten vaak goed, alleen zie je soms dingen over het hoofd als je er dicht bovenop zit. Wij kijken met wat meer afstand en kunnen alleen al door vragen te stellen helpen om tot andere inzichten te komen. Dat kan heel fijn zijn bij dilemma’s, situaties die vastlopen of juist in de lucht blijven hangen. We komen het niet oplossen, maar vooral dingen benoemen, zodat het team zelf weer goed verder kan.’

 

Aanzet tot reflectie

Bij het kortverblijf in Ureterp werkte dat prima. ‘We ontdekten door de observaties van het SPAT dat we de neiging hadden te lang te blijven hangen in rust, reinheid en regelmaat’, blikt Plaizier terug. ‘Bij deze cliënt was méér nodig en dat werd nu aangezwengeld. Van structuur en bejegening tot het karakter van het meisje: alles kwam aan bod. We kregen praktische tips en adviezen, maar vooral ook vragen die ons aan het denken zetten. Dat werkt heel mooi, want je kijkt als team weer even kritisch naar je eigen handelen. Die reflectie gaat toch net wat makkelijker als vreemde ogen meekijken en punten aanstippen die je zelf door de dagelijkse routine makkelijk over het hoofd ziet.’

 

Het SPAT biedt maatwerk vanuit kliniek De Omswaai en is zowel inzetbaar op locaties binnen als buiten Talant. Van cliëntcasussen tot teamanalyses, van dossieronderzoek tot observaties op locatie en signaleringsplannen: het SPAT is er voor de mensen, de inhoud en de organisatie rondom de zorg. Meer weten of een vraag voorleggen? Bel 0512-726502 of mail naar info@deomswaai.nl.